Flera nya studier gjorda i Lund visar att bland annat nypon sänker både blodtryck och de farliga blodfetterna. Läs mer här i Ekot sveriges radio
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4925337
Forskare föreslår mat på recept
Publicerat: måndag 23
januari kl 18:53,
Flera vanliga livsmedel har en sådan skyddande effekt mot diabetes och hjärt-kärlsjukdomar att forskarna nu börjar prata om mat på recept. Flera nya studier gjorda i Lund visar att bland annat nypon sänker både blodtryck och de farliga blodfetterna.
– Jag tycker det finns en enorm potential i det här, men vi är inte riktigt
där än. Vi är på god väg att skaffa den kunskapen. Jag tror att vi kan börja nu
att sätta samman portföljer som har effekter på olika typer av sjukdomar eller
kombinationer av sjukdomar, säger Cecilia Holm som är professor molekylär
cellbiologi.
Kopplingen mellan de stora folksjukdomarna hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och
fetma är stark och det är så kallade antidiabetiska livsmedel som är fokus för
forskarna vid Antidiabetic Food Center vid Lunds Universitet.
Forskarna menar att man snart kan sätta samman en portfölj
av fullkorn, frukt och bär som visat sig ha en klart skyddande effekt.
Studien om nyponets effekter gjordes på friska överviktiga och den minskning
av blodtryck och blodfetter man såg var visserligen inte stor, men enligt
Cecilia Holm tillräckligt stor för att ha effekt.
– Då skall man komma ihåg att det är ett enskilt livsmedel som vi har tittat
på. Det är inte riktigt så vi tänker att man ska använda de här. Vi tänker att
man ska kombinera dem i portföljer, de åstadkommer mycket större effekt då,
säger hon.
– Sedan vet vi också att förhållandevis små sänkningar av både
kolesterolnivåerna och blodtrycket har påverkat risken att utveckla hjärt- och
kärlsjukdomar.
Forskarna har också visat att fiberrika bröd jämfört med
vanligt vitt bröd förbättrar både uppmärksamhet och minne.
Ett av de senaste rönen är att kokta kornkärnor förlänger mättnadskänslan
upptill 17 timmar.
Det kokta kornet har visat sig stimulera produktionen av ett mättnadshormon,
som inte bara göra att du känner dig mätt längre utan också får jämnare
blodsockernivåer, men det skall vara hela kornkärnor.
Elin Johansson är doktorand vid institutionen för
industriell näringslära.
– Kokta kornkärnor kan man absolut använda i olika maträtter som till exempel
ett tillskott i en sallad eller i en soppa eller varför inte i bakat bröd. Så
ett ökat fullkornsintag har ju många positiva egenskaper, säger Elin
Johansson.
Här kan du läsa mer om nypon
http://www.tahorseware.se/allt-om-nypon-i-199.aspx